maandag 9 augustus 2010

Bewaren van knollen en wortels

In deze maanden krijg je ineens een overschot van de verschillende groenten in de tuin. Het courgette probleem kent iedereen. Maar ik heb nu ook al last van te veel meiknollen en rettich.
Alles achter elkaar opeten gaat niet. Alles invriezen kan ook niet, de vriezer begint al aardig vol te raken.
Inkuilen is bij deze temperaturen ook nog niet mogelijk. Onder zand bewaren schijnt al wel te lukken. Dat is dan ook hetgene waar ik gisteren mee gestart ben.
Een oud dicht plastic krat is gevuld met een laag vohtig zand, daarop de meiknollen gelegd en dat afgedekt met opnieuw een dikke laag zand. Genoeg om de knollen helemaal mee af te dekken.
Dit krat staat nu in de box omdat het daar een stuk koeler is.
Hopelijk kan ik op deze manier iets langer genieten van deze knolletjes.

Deze bewaarmethode kan zeker ook met bieten en wortels. Ik weet niet of het kan met rettich. Dat ga ik ook proberen.

Wie heeft er meer ervaring met deze manier van bewaren? Welke groenten kan ik allemaal op deze manier bewaren? En vooral hoe lang?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten