dinsdag 7 september 2010

de Wiltfang

Gisteravond ben ik op een workshop van de Wiltfang geweest. De personeelsvereniging van mijn werk had deze workshop geregeld. Na het eten van soep en wat broodjes gingen we met een select gezelschap richting Maartensdijk. In Maartensdijk heeft de Wiltfang een showroom.

Daar werden we ontvangen met koffie en thee. Er werd een uitleg gegeven over de verschillende materialen waaruit gereedschap gemaakt kan worden. Hier werd ook het een en ander uitgelegd over het onderhoud, slijpen en scherp houden van je materialen.

Na een korte koffie en thee pauze was het tijd voor het praktijkdeel. Hiervoor had ik een snoeischaar, een schoffel en een bijl meegenomen.
De snoeischaar ging helemaal uit elkaar. Toen begon het reinigen en het weer scherp krijgen van het blad. De schaar kreeg ik zowaar ook weer in elkaar zonder onderdelen over te houden. De bijl ging hierna voor de bijl... Ook die is weer scherp.

De schoffel was echter een ander verhaal. Ik heb toen ik begon met de moestuin een schoffel, hark en drietang gekocht waar je maar 1 stok voor nodig hebt. De schoffel uit dit pakket bleek niet zoveel voor te stellen. Hij kan niet scherper gemaakt worden. Helaas maar dit verklaart wel waarom ik na een stukje schoffelen altijd blaren heb. Kortom het wordt tijd dat ik een nieuwe echte schoffel ga kopen. En niet verder ga wat omschreven kan worden als een plaatje ijzer aan het einde van een stok.

De workshop is erg leuk en zeer leerzaam. Je steekt zeker wat op wat je in de praktijk kan toepassen. Van de winter heb ik een mooie klus erbij........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten