zondag 12 mei 2013

Regentonnen

Dat was weer een fijn lang weekend.
In de moestuin weer het een en ander kunnen doen.
Bijna alle pompoenen en courgettes zijn groot genoeg en mochten mee naar de tuin. Het weer laat het ook toe. Die staan dus allemaal in de volle grond.
In de kas is het daardoor ook een stuk voller geworden omdat de augurken en snackkomkommers ook mee zijn gegaan.
Hierdoor moest ik van het weekend ook twee stukken spitten om plaats te maken voor courgettes en pompoenen.
De kraamkamer komt hierdoor al een stuk leger. Helaas zijn nog niet alle pompoenen op gekomen. Ook de loefa moet ik nog met beleid toe zingen.

Ondertussen heb ik voor de tweede keer radijs gezaaid. De eerste lichting kan bijna geoogst worden.
De zomerramanas is ook gezaaid.

Tevens zijn de bonen gezaaid. Daar zit dit jaar een experiment bij, kikkererwten. Geen idee of die het in ons klimaat goed doen. Je kunt het niet als zaaigoed kopen (althans niet gevonden) en ben dus naar de biologische winkel gegaan en heb daar een zak kikkererwten gekocht. Alle bonen heb ik een nacht laten voor weken om ze een kleine voorsprong te geven. Naast de kikkererwten hebben bruine en witte bonen een plekje gekregen net als de stokslabonen als de paarse dwarf beans.

En dan de regentonnen in de moestuin. Een was heel erg lek. Toen ik deze tuin overnam had ik de vreemde constructie al gezien. In een gat onderin zat een stok met daarom een een plastic zakje. Dat heeft het bij mij twee jaar gehouden en begon nu te lekken. Dat ding eruit gevist en er een kruk van een wijnfles voor in de plaats gedaan. Dat werkt.
De andere regenton was niet echt vol ondanks de regenbuien van zaterdag. Daar bleek de dakgoot niet helemaal op zijn plak te zitten. Hopelijk is dat nu voldoende gerepareerd. Anders moet daar een keer een hele nieuwe goot op.

En dan tenslotte de eerste oogst is binnen. De rabarber is groot genoeg om geoogst te worden!

Siertuin
In de siertuin is de buxus gesnoeid. Van de knipsels heb ik een nieuwe haag proberen te maken. Hierdoor ziet de voortuin er direct een stuk beter uit.
De kerstbomen in de achtertuin gaan het niet redden. Die verliezen langzaam maar gestaag al hun naalden. Jammer.
De roos op stam heeft er ook niet overleeft. Gelukkig kregen we van het weekend een nieuwe die vol in het blad en de bloei is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten