maandag 6 mei 2013

Druk, druk, druk

De tuinen vragen momenteel erg veel tijd. Door het mooie weer moet en kan er ineens veel gebeuren.

Met spitten ben ik nog steeds niet klaar. Oeps. Er moet nog een bed en twee kleine stukjes gespit worden. Op die plekken moeten courgettes en pompoenen komen. Ik kan daardoor nog even smokkelen.

De kassen komen voller en voller. De tomaten staan op hun plek. In totaal staan er 6 soorten en van iedere soort twee planten. Dit keer zo handig geweest om de bordjes aan de tomatenspiraal te hangen zodat ik ook nog weet wat waar staat. De glazen kas is hierdoor zo goed als vol.

Met de komkommers heb ik ook dit jaar weer vals gespeeld. Ik heb twee geente komkommerplanten gekocht. Die staan in de plastic kas. Zes paprikaplanten (punt) waren al zo groot dat ze van de zolder verhuist zijn naar deze kas.

De aardappelen (anais en sylvie) zijn 28 april de grond in gegaan. Op dat punt heb ik geen vertraging.

Dit jaar ga ik na aanleiding van het boek over de moestuin van Michelle Obama een Three Sisters bed aanleggen. Een Three Sisters bed is normaal rond daar wijk ik vanaf omdat de bedden rechthoekig zijn. In een Three Sisters bed staan de bonen, mais en pompoenen bij elkaar.
De bonenrekken zijn al opgebouwd als tipi's en de mais staat ook al. Bonen en pompoenen komen misschien komend weekend en anders het weekeinde erna. Dit is afhankelijk van de kans op nachtvorst. Ik ben vorig jaar daardoor mijn courgetteplanten kwijt geraakt. Dit jaar probeer ik geduldiger te zijn.

Echt iets uit de tuin hebben we nog niet kunnen eten. De groene asperges zijn op zich oogstbaar en zien er heerlijk uit. Ik mag die dit jaar echter nog niet oogsten omdat het bed nieuw is. Ook daar moet ik geduld hebben.

Ondertussen heb ik eindelijk het terrasje bij de glazen kas af. De tegels lagen daar schots en scheef. Tussen de kieren kwamen grote hoeveelheden onkruid omhoog. De tegels opgewipt al het onkruid verwijderd en een extra rij tegels aangebracht waardoor het geen ballanseer-act meer is naar de regentonnen.

Gezaaid buiten:
bieten
witlof
schorseneren
pastinaak
spinazie
koriander

1 opmerking:

  1. Via via kwam ik op je blog terecht! Leuk dat je een Three sisters veld gaat maken. Ik had het idee verworpen, maar hen nu op vakantie het boek van Michelle mee en kreeg toch weer kriebels. Vrijdag maar eens op zoek naar maisplantjes en als dat lukt ga ik het toch proberen denk ik. De pompoen en bonen heb ik nl al voorgezaaid, dat haalt de maïs denk ik niet meer in.

    BeantwoordenVerwijderen