woensdag 16 juni 2010

Rumpot of Rumtopf

Van mijn schoonmoeder heb ik een tijd geleden een glazen rumtopf gekregen. Die stond al een tijdje werkloos op tafel. Je kan er iets decoratiefs in doen. Je kan hem ook gebruiken voor datgene waar hij bedoeld voor is: rumpot.

Rumpot of Rumtopf is een bewaarmethode voor fruit. Ik ben verschillende recepten tegen gekomen op het internet. Iedereen lijkt zijn eigen draai eraan te geven.

Mijn basis voor het recept:
1 fles bruine rum
250 g aardbeien, schoongemaakt en ontkroont
250 g witte kandij

De rumtopf goed schoonmaken.
De aardbeien en de kandij in de rumtopf leggen. De fles rum leeggieten over de aardbeien en de suiker. De aardbeien moeten onder de rum staan.

De rest van de zomer vul je de pot aan met seizoensfruit, de helft aan het gewicht (van het toe te voegen fruit) in suiker en bruine rum. Het fruit dient altijd onder de rum te staan.
Traditioneel wordt de rumtopf gegeten als dessert op de 1e kerstdag.

De komende tijd zal ik de pot verder vullen en eventuele foto's hier plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten