zaterdag 9 februari 2019

Brood bewaren

Zoals ik in de vorige blog al uitlegde probeer ik mijn hoeveelheid plastic afval te verminderen. Veel zaken deed ik al goed, sommige zaken hebben ruimte voor verbetering en andere zaken moeten anders.
Wat op zich goed gaat is het maken van brood. Ik bak bijna ieder weekend brood. De verpakkingen van meel zijn allemaal gemaakt van papier. En dit kan in de papierbak voor recycling. Ik ben wel grotere verpakkingen gaan kopen waardoor de ratio verpakking/ product verbeterd is.
Wat ik echt niet goed deed was het verpakken van het brood. Ik bewaar mijn brood na het afkoelen en snijden in de vriezer. Daar is niets mis mee. Het voorkomt dat brood oud wordt en onnodig wordt weggegooid. Alleen gebruikte ik plastic diepvrieszakken voor het verpakken van brood. Die werden wel hergebruikt maar uiteindelijk gooi je ze weg bij het plasticafval. Kortom de plastic zakken zijn nu vervangen voor stoffen zakken. Die stoffen zakken heb ik gemaakt van stukken stof die over waren. Even onder de naaimachine doorhalen en een tunneltje maken voor een touwtje en je hebt een prima verpakking.
Omdat ik mijn brood in de vriezer bewaar en brood ook daar oud kan worden heb ik de zak na het maken voorzien van een bijenwas/ jojoba-olie laagje. Dit om het verlies van vocht gedurende het bewaren in de vriezer te verminderen.

Benodigdheden:

  • Bijenwas 15 g
  • jojoba olie 10 g
  • kwast (hierna nergens anders meer voor te gebruiken)
  • glazen pot (hierna nergens anders meer voor te gebruiken)
  • pan met water
  • Oven
Werkwijze
  • Zet de oven aan op 100°C.
  • Weeg de bijenwas en de jojoba olie af in de glazen pot. 
  • Verwarm de pot au bain-marie tot de bijenwas gesmolten is. Meng de olie en de gesmolten bijenwas. 
  • Leg de zak op een grote ovenplaat.
  • Smeer de binnenzijde van de zak ik met het mengsel, niet te dik en ook niet volledig. De was stolt snel. Zodra dit gebeurd , leg de plaat met zak in de oven. Wacht tot de was gesmolten is en smeer het mengsel verder uit. 
  • Als je klaar bent laat de zak afkoelen. 

Direct na het afkoelen kan je je broodzak in gebruik nemen. Na gebruik de kruimels eruit schudden. Eventueel met een lauwwarm doekje afnemen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten