zaterdag 3 mei 2014

Rotte delen vervangen

De afgelopen dag hard gewerkt in de moestuin. Peter mocht mee voor de eenmalige klussen. Ik was eerder dit jaar al begonnen met het schilderen van de kas. Daar ben ik mee gestopt omdat een deel van de kas wel erg verrot was. De verrotte delen waren zodanig verrot dat het niet veel werk was om die te verwijderen. Het plaatsen van de nieuwe delen was iets lastiger omdat de ruiten erin moesten blijven. Uiteindelijk is de achterkant helemaal als nieuw.

Ik had bij het beginnen van de moestuin houtsnippers gestrooid op de paden met anti-worteldoek. Dat werkte in het begin erg goed maar helaas komt het onkruid nu ook tussen de snippers. Om die reden zijn we tegels aan het verzamelen. Ook die zijn van het weekend gelegd. Op dat punt zijn we nog lang niet klaar maar het begin is er.
Ondertussen kon ik onkruid verwijderen onder de bessenstruiken, zodat ik daarna de netten erover kon trekken.

Ook de aardbeien zijn onkruidvrij en voorzien van netten. En dit jaar heeft de kruisbes voor het eerst een net nodig en gekregen!

De bonenrekken zijn opgebouwd in het three-sisters-bed. In het three-sisters-bed zijn de eerste bonen gezaaid. Ook de eerste maisplanten heb ik uitgeplant. Daar loop ik een risico mee want mais kan slecht tegen vorst. Maar het weer is zo lekker dat het te hard kriebelt. 

Dit jaar heb ik het bloemenbed uitgebreid. Voorgaande jaren stond daar ook altijd basilicum. Daar heb ik een nieuw plekje voor gevonden. Naast de dahlia's die voorgaande jaren daar stonden komen er maanzaad (papaver), oost-indische-kers, amandelroosjes en zonnebloemen. Een dahlia was al zo groot dat die al in het bed staat. 

Gezaaid:
paarse struikboon, royal burgundy
stoksnijbonen, hunter
stokslabonen, cobra
goudsbloem
oost-indische-kers
spruitkool
citroenmunt

geplant:
komkommer, geent
knolselderij
aubergine
bleekselderij
savooiekool
broccoli
citroenmelisse

geoogst:
groene asperges
de nieuwe paden
   
de nieuwe delen op de kas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten