dinsdag 13 augustus 2013

Tussenstand

Al een paar jaar hou ik bij wat ik oogst. Alles wordt gewogen of geteld. Je kan maar een tik hebben.;-)
En dat is jaar heel erg handig. Je hebt van die momenten dat je denkt dat het erg tegenvalt. De koude start van dit voorjaar helpt daar zeker aan mee. Toch vallen de oogsten tot nu toe erg goed uit.

De aardappelen zitten deels nog in de grond, toch heb ik nu al 2 kg meer geoogst als vorig jaar.

De sjalotten oogst leek tegen te vallen maar dat is het dubbele ten opzichtte van vorig jaar. Ook de gele uien hebben meer opbrengst. Maar daar speel een beetje vals. De rode uien oogst stelde nooit zo veel voor en ze schoten regelmatig in de bloei. Daar ben ik mee gestopt. Dus de gele uien hebben iets meer ruimte gekregen. Maar dit jaar voor een goede oogst lenteui. Het blad ziet er nog steeds zielig uit maar het uitje zelf is groot en erg lekker.

Sla gaat ook goed. Naast de kroppen had ik 3 regels snijsla. In totaal was dat iets veel. Maar dan kan je nog eens wat weggeven.

De kolen gaan ook goed tot toe, al vinden de slakken die ook erg lekker. Die krijg je alleen met de grootste moeite vegatarisch......

Is er dan echt geen tegenvaller? Jawel, de hele komkommmer familie blijft een beetje achter. Maar ook daar helpt het niet dat er nog een vorst over mijn mooie planten kwam en daardoor opnieuw kon zaaien. En toen die waren opgekomen en uitgeplant hadden de slakken echt enorme trek. Kortom zowel de courgette als de pompoen lopen daardoor achter. En een van de courgetteplanten heeft dat geweld helemaal niet overleefd. Maar voor die familie geldt dat ze nog tot het einde van het seizoen doorkunnen met produceren.

Langzaam wordt het tijd om de gaten te gaan vullen met overwinteraars zoals boerenkool en veldsla. Wat gaat zo'n tuinseizoen toch hard!

1 opmerking:

  1. Goh, dat je dat zo bijhoudt, wel handig natuurlijk om te vergelijken. Hier weer een super oogst van komkommer en courgettes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen