dinsdag 10 mei 2011

Water geven or not??

Gisteren las ik de jaarlijkse e-mail over watergebruik op het volkstuincomplex. Deze ging niet zo zeer over de rekening maar wel over wat en vooral wat niet te doen.
Blijkbaar blijft het nodig om mede-tuinders ieder jaar erop te wijzen dat water geven in de volle zon niet zo nuttig is en eigenlijk vooral schadelijk. Een waterdruppel werkt als een vergrootglas. Aan water geven in de volle zon hou je naast verbrande planten alleen een hoge waterrekening over. Dus waarom zou je dat doen?

Waar ik me als ik naar de tuin fiets ook over verbaas zijn de grote hoeveelheden zwenksproeiers. De meeste huizen hebben geen hele grote voortuinen maar toch lijkt het of deze dagelijks bakken water nodig hebben. Jammer dat het overgrote deel neerkomt op de bestrating en niet onder de planten. Kunnen we daar niet mee stoppen?

Zelf sproei ik max 3 keer per week (met de hand) en dan alleen de gewassen die dat echt nodig hebben. Het bed met de sla, de kapucijners/ erwten/ peulen en de koude bakken.
De wortels/ radijzen krijgen 1 keer per week water. De uien pikken daardoor ook wat mee maar die krijgen geen rechtstreeks water.

In de kassen zijn de planten in diepe kuilen neergezet, waarna er een pot met gaten over wortels is gezet. Hierna is het gat dicht gegooid. Water geven doe ik in die potten waardoor het water echt op de wortels terecht komt en niet eerst de eerste laag grond moet doordringen.
Ook hier geef ik om de dag water. Niet met ijskoud kraanwater maar met water uit de regenton. Dat water is een stuk warmer waardoor de planten beter groeien.

Een andere goede reden om niet zo veel water te geven is de ontwikkeling van de planten zelf. Wanneer er veel water wordt gegeven aan planten maken ze alleen oppervlakkige wortels aan. Planten worden hier niet steker van en kunnen daardoor minder vruchten dragen.
En is dat niet het gene waar we het voor doen?

Zijn er lezers met andere waterbesparende tips in deze droge tijden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten