maandag 16 mei 2016

Popcorn

Geen moeilijke taarten dit keer maar popcorn. Vorig jaar had ik zaden gekocht bij Leven van het Land. Een van de zakjes bevatte rode popcornmais. Die heb ik vorig jaar opgekweekt en gedroogd op de tuin en daarna geoogst.
De zaden zijn niet zo heel erg groot en de kolven ook niet. Ik was dus nog even voorzichtig en had nog geen popcorn gemaakt. De zaden bleken dit jaar te kiemen en staan inmiddels alweer in de tuin.
Ik had er alleen nog geen popcorn van gemaakt.
Ik gebruik voor het popcorn maken een hete-lucht-popcornmaker. De maatlepel gebruikt die hoort bij deze machine en dan de boel aanzetten.
Eerst werden de vliesjes mooi van de popcorn geblazen. Dus tussendoor de schaal snel schoongemaakt voordat het poppen begon.
Bij het poppen gaan er meer zaden mee dan bij "normale" popcorn, waarschijnlijk door het gewicht van de zaden.
De opbrengst qua volume is duidelijk ook wat minder. De smaak is echter gelijk.

Het volume is op onderstaande foto mooi te zien. De rode popcorn naast de "normale" popcorn uit de supermarkt. Qua gepopte mais liggen er net zo rode als normale.
Wat verder opvalt is dat de rode popcorn wittere popcorn oplevert.

rode popcorn versus "normale" popcorn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten